miercuri, 6 mai 2009

Gripa porcina sau cum n-am mai aparut la tv (in seara asta)

Am sustinut azi o prezentare despre gripa porcina pentru un grup de persoane (cam 100 sa fi fost). Am avut ceva emotii, mereu am atunci cand vorbesc in fata unui numar mare de oameni. A iesit mai mult decat ok. Inainte de prezentare am numarat in gand pana la 10, am incercat tehnica inspira-expira si m-am relaxat. Cand am inceput sa vorbesc nici nu m-am balbait, chiar am vorbit rar, clar, frumos, spre deosebire de datile in care am emotii si vorbesc de parca sunt la foc automat. Doar ca tineam cam strans microfonul in mana.

Cica trebuia sa ma dea si la televizor in seara asta pe un post national, sa vada familionul si prietenii cum am prestat, dar nu am aparut. S-ar putea sa dea stirea maine seara, ca asa au facut la alte prezentari (nu ale mele, la mine e prima oara cand e sa apar la tv...a, ba nu...haha...am mai aparut acum cativa ani cu prietenele mele, cand era marea inghetata si se vedeau niste lebede in larg. Si vine un reporter de la postul tv local constantean:
- Buna ziua.
- Buna ziua.
- Ati vazut lebedele?
Noi nu le vazusem pana atunci.
- Poftim? Care lebede?, intrebam noi.
- Stop, opreste, ii zice cameramanului. Ia uitati-va in spate. Spuneti ca le-ati vazut. Reluam. Ati vazut lebedele?
Noi: daaaaa, foarte frumoase.
Eu: e un lucru deosebit, sa vina pana aproape de mal, marea fiind inghetata...extraordinar (nu chiar cuvintele astea, dar ceva de genul)
Nu mai stiu ce a mai zis, apoi: multumim, asta a fost tot.
Noi: la ce ora ne dati la televizor?
Ne-a zis ora si apoi am stat cu ochii lipiti de ecran sa vedem stirile. Si ne-am vazut.
- Alo, mama, m-a dat la televizor. :D)

Nah, si acuma sa spun si eu vreo doua vorbe si pe blog despre gripa porcina, desi cred ca stie lumea ceva-ceva la cat de mediatizat e subiectul.

Gripa porcina e o afectiune respiratorie specifica porcilor din crescatorii. Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda denumirea de gripa A (H1N1) si renuntarea la denumirile de gripa porcina sau gripa mexicana. A izbucnit in Mexic, desi se pare ca alerta privind o pandemie de gripa cu virus H1N1 a existat inca din 1997 in SUA.

Tipul de virus incriminat este virusul gripal de tip A H1N1. El contine fragmente de ADN de la virusurile gripei porcine, aviare si umane.

Persoanele afectate au in general varste cuprinse intre 20-40 de ani, deci persoane de varsta adulta, spre deosebire de celelalte virusuri gripale care afecteaza mai ales varstele extreme (copiii si varstnicii).

Cum se transmite?

- cale aeriana
- de la porc la om, ocazional, la persoanele care vin in contact cu porci
- se poate transmite si de la om la om, de la o persoana infectata, la una sanatoasa, prin picaturile de saliva sau secretiile nazale raspandite de o persoana infectata care tuseste sau stranuta
- atingerea unor obiecte sau suprafete contaminate cu aceste picaturi, dupa ce mainile nespalate sunt duse la nas sau la gura
- nu se transmite prin consumul de carne de porc (temperatura de preparare a carnii distruge virusurile si bacteriile)
- o persoana cu gripa porcina poate infecta o alta persoana cu 1 zi inainte sa apara simptomele si ramane contagioasa pana la 7 zile sau mai mult dupa ce simptomatologia s-a remis
- incubatie: 2-5 zile (maxim 7 zile)

Simptomatologie: ca gripa comuna

- febra inalta (39-40 grade celsius)
- stare generala alterata
- dureri musculare
- dureri articulare
- dureri in gat
- tuse seaca
- secretie nazala apoasa
- mai pot apare diaree si varsatura
- simptomatologia se accentueaza dupa 2-3 zile

Tratata in faza incipienta boala e vindecabila. In cazuri extrem de grave poate duce la pneumonie si chiar la moarte. Riscul creste pentru persoanele care sufera de boli cronice sau de boli care slabesc sistemul imunitar.

Cum ne putem proteja?

- regula elementara de igiena: spalatul pe maini cat mai des cu apa si cu sapun (sunt bune si gelurile antibacteriene)
- cand tusiti sau stranutati sa va acoperiti gura si nasul cu batista de unica folosinta, care ulterior se arunca la gunoi. Nu uitati sa va spalati pe maini dupa aceasta
- evitarea contactului strans cu persoanele bolnave
- evitarea aglomeratiilor si a multimilor
- evitarea calatoriilor in Mexic
- daca se pleaca in zonele afectate: trebuie asigurare medicala si informare privind conditiile de calatorie in tara respectiva
- la reintoarcere, daca dupa 7 zile persoana prezinta semne de gripa trebuie sa se prezinte la medic
- nu se recomanda automedicatia pentru ca poate apare rezistenta la tratament
- daca apare o boala respiratorie acuta febrila, se recomanda izolarea la domiciliu, purtare de masca (sa acopere nasul si gura!!!) si anuntarea medicului de familie sau prezentarea la spitalul de boli infectioase
- consum de lichide, de fructe, odihna suficienta, miscare

Se pare ca s-a descoperit si tulpina de virus pe care va trebui sa o contina vaccinul, astfel ca, prin toamna o sa apara si vaccinul impotriva gripei porcine.





Asa ca...nu faceti ca pustiul de alaturi si respectati recomandarile de mai sus. Ele nu garanteaza ca nu v-ati putea imbolnavi, dar macar cresc gradul de protectie impotriva virusului in cazul in care ati intra in contact cu el printr-o forma sau alta. :)



Surse: carti, articole din ziare, internet



Update: mi-a zis o prietena ca s-a difuzat stirea la Antena 3 acum cateva minute. :D

5 comentarii:

Anonim spunea...

felicitari :D mie imi plac porcii din poza ;)) sunt ai tai?

Onutzza spunea...

Thanks. :D Daca vrei sa ma vezi cum am prestat iti dau linkul, dar nu pe blog :D

Porcii nu-s ai mei...flickr rulz :d dar am un porcusor-pusculita galben.

Anonim spunea...

vreau :D lasa-mi un comment cu idul de mess sau o adresa de mail ca nu-l aprob. la tine cred ca se aproba automat

p.s. si eu am u porcusor-pusculita un caramiziu spre roz mai dubios ;))

Anonim spunea...

multumim pentru sfaturi, dom'soara doctorita :D

Anonim spunea...

http://www.piticigratis.com/2009/05/o-sa-murim-toti-de-la-gripa-porcina-si-de-la-drobul-de-sare/