sâmbătă, 14 iulie 2007

Din "Caietele" lui Emil Cioran


"Fidelitatea si resentimentul au aceeasi baza. Cine este capabil de una este capabil si de celalalt. Inapti pentru ele sunt insii incoerenti, frivoli, dezinvolti (flusturatecii). Ei nu se lasa ucisi pentru nimeni si nu ucid pe nimeni."

"Ma gandesc la unii sau la altii dintre cunoscutii mei. Sunt oameni mai degraba veseli, plini de viata, cel putin in societate. Daca insa le dai telefon ii iei pe nepregatite: auzi o voce cavernoasa, o voce de spectru ragusit. Ce se intampla cu ei? Cand sunt adevarati? In societate sau in singuratate?"

"Orice fiinta vie este ambitioasa: acesta e blestemul ei. Daca simtim umilinta si rusinea e pentru ca suntem ambitiosi. Nu sunt fericit decat atunci cand ambitiile mele dispar, atipesc. Cand se trezesc, nelinistea revine. Ceea ce numim viata este o stare de ambitie. Instinctul de conservare e tot ambitie, la nivelul cel mai jos, cel mai comun. Cartita care-si sapa galeriile este ambitioasa. Ambitia e pretutindeni, mai putin pe chipul cadavrelor."

"Orice om a avut in viata lui o experienta extraordinara (fericita sau nefericita) care va fi pentru el, din cauza amintirii pe care i-o pastreaza, obstacolul major in calea metamorfozei launtrice."

"Simt nevoia sa ies din mine si sa nu ma mai opresc, sa depasesc toate limitele care au fost trecute vreodata, sa scap de sub tirania creierului."

"Niciodata n-am dat multa atentie ideilor si credintelor unui om. Ce era acel om, asta ma interesa. Nu ceea ce crezi sau gandesti, ci ceea ce esti, asta conteaza. Poti fi catolic, protestant, evreu - nu asta conteaza, ci ceea ce esti. Restul e secundar. Din pacate, doar restul acesta e luat in seama de oameni."

"In istorie exista doua feluri de razvratiri: ale exploatatilor si ale parazitilor. A nu fi confundate."

"Adevaratul contact intre doua fiinte, si intre fiinte in general, nu se realizeaza decat prin prezenta muta, prin non-comunicare aparenta, cum este orice comuniune adevarata, prin schimbul misterios si fara cuvinte ce seamana cu rugaciunea interioara."

"Nu am putea trai daca n-am acorda importanta lucrurilor lipsite de importanta."

"Un om este interesant doar daca-si povesteste suferintele, esecurile, zbuciumul."

"Cand ii spui cuiva adevarul verde in fata, el se supara. Dar se supara si cand i-l spui cu menajamente. Oare de ce? Pentru ca nu vrea adevarul, pe care-l stie dar nu indrazneste sa-l recunoasca , ci o minciuna agreabila. De asta iti cere parerea. Asteapta de la tine o iluzie, nu un diagnostic. Caci orice om, mai mult sau mai putin inconstient stie si singur ce hram poarta."

"Relatiile cele mai complicate, mai cumplite, mai ambigue pe care le avem, nu sunt cele cu superiorii sau cu dusmanii, ci cu prietenii nostri. Fiecare din ei este un inamic virtual. Prin urmare ne putem astepta la orice de la el: trebuie sa fim cu ochii in patru. Cu un dusman, in schimb, stim la ce sa ne asteptam. In relatiile noastre cu el, ce-a fost mai rau a ramas in urma. Iar incurajator este ca, intr-o zi, ne-ar putea deveni prieten. Aceasta speranta ne e de cel mai mare ajutor atata timp cat nu se realizeaza. Caci, o data realizata, cadem iarasi in incertitudine si perplexitate."

"Dupa cate deceptii vine amaraciunea? Dupa una sau dupa o mie, in functie de subiect. Orice deceptie pe care o inabusi, o escamotezi sau o reprimi alimenteaza in taina neostoita amaraciune. Doar deceptia recunoscuta, proclamata, nu devine sursa de amaraciune. Cand insa vrei sa fii nobil si decent, salvezi aparentele dar te macini in adancime."

"Imensul orgoliu al celor care n-au reusit, care nu sunt recunoscuti si care nu-si uita o secunda meritele. Mai suportabil e orgoliul omului care si-a dat masura si care, foarte adesea, satul de succesul lui, incearca sa-l minimalizeze."

"E drept ca proximitatea fizica nu inseamna nimic, daca launtric esti mai departe decat daca ai locui pe alta planeta. Poti sa fii la mii de km de un lucru fiind chiar langa el. Astfel, puterea cea mai importanta a omului este aceea de a se izola mental, de a nu fi acolo unde este. De aceea, judecata sa asupra lui insusi poate sa fie atat de obiectiva si atat de pustiitoare.

Niciun comentariu: